Pages

Thursday, January 12, 2012

Mee Segera | Memang Segera Tapi Bahaya!



Salam...


Korang suka makan Maggi?Mee Cintan?Mamee Slurp?Mee Sedap?Mee tak Sedap?Tak kisah la asalkan Mee Segera.Mee segera ni memang segera untuk disediakan.Harganya pun murah.Tapi mee segera ni memang tak bagus untuk kesihatan.Korang mesti dah tau kan?

Jadi saya nak kongsikan bahan2 yang terdapat dalam mee segera yang memudaratkan kesihatan korang.Jom tengok....



Kalsium Sulfat: Kapur Paris.

Asid Tartarik: Bahan kimia yang digunakan dalam julap dan untuk memutihkan cermin. Lebih beracun berbanding 100% alkohol tulen.

Kalsium Oksida: Digunakan rawatan sisa buangan dan dalam racun serangga.

Tertiary Butylhydroxyquinone (TBHQ): Produk berasaskan petroleum; satu bentuk butane (cecair dalam pemetik api).
BHT: Risiko karsinogen dan kesan berbahaya kepada ginjal.

Propyl Gallate: Satu xenoestrogen (sebatian seperti hormon). Boleh memberikan kesan sampingan kepada pembiakan, perkembangan janin yang sihat dan menghalang pengeluaran sperma.

Pentasodium triphosphate: Bahan pencuci paling berkuasa (sering digunakan dalam bahan cuci), bahan samak untuk kulit binatang juga digunakan dalam pengeluaran kertas, penapisan petroleum, aplikasi lombong dan rawatan air.

Propylene Glycol: Pelarut sintetik yang dianggap racun neurologi. Digunakan untuk pembuatan bahan pendingin, antibeku automotif, cecair yang berfungsi dalam tekanan hidraulik dan sebagainya. Jumlah berlebihan yang diambil boleh membawa kepada kerosakan buah pinggang.

Polydimethylsiloxane: Digunakan dalam kanta sentuh, syampu (untuk menjadikan rambut berkilat dan licin), minyak pelincir dan jubin tahan panas.

Pewarna tiruan (contohnya: Sunset Yellow FCF dan Tartrazine): Menyumbang kepada hiperaktiviti dalam kalangan kanak-kanak dan mungkin turut menyumbang kepada gangguan visual dan pembelajaran serta kerosakan saraf yang mungkin menjadi penyebab kanser.



Harap dengan info ni, kita dapat kurangkan makan mee segera atau kalau boleh jangan makan langsung!!

11 comments:

  1. nice info..tanks..suke mkn manggi asam laksa:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. welcome :)...hmm..sedapnyee maggi asam laksa..lame tak makan..hehe...

      Delete
  2. kadang2 dah tahu semua ni tapi da macam habit pulak susa nak buang tebiat makan maggie or mee segera ni.. haha aku suka ruski tom yam tak tahu kenapa aku suka gila.. bila makan je naik syeikh.. kahakahakah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...senang cakap,makanan2 yg sedap kebanyakan x baik utk kesihatan..hehe..
      terliur pulak dgr mee ruski...haha..:D

      Delete
  3. ha'akan, maggi ni mcm dh biasa mkn..
    walaupon dh tau ingredient dia =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol3...nak makan boleh..tapi jgn sampai hari2 makan...sebulan sekali boleh la kot..hahaha...:D

      Delete
  4. Gerun tengok bahan dia. Tapi sedap punya pasal kadang-kadang gerun tu jadi hilang. nafsu...nafsu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha....kadang2 'takpe'....hehe...

      Delete
  5. dapat maklumat baru tentang mee segera,sebelum ni xtau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...sekadar berkongsi info.. :)

      Delete
  6. Hurmm.. Bhn plik2 tp bleh plak lpas jakim. Kan bleh mndatang mudarat tuu..
    Kt kotak rokok ada jga tmpal notis siap gmbar2 skit kronik ksan dri tu.. Klau mee sgera npa xda plak..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...