Pages

Friday, December 2, 2011

Bagaimana Nama Jenama Terkenal Tercipta

Pada zaman sekarang yang serba moden ni,terdapat pelbagai jenama-jenama yang terkenal yang kita sendiri pun tidak tahu bagaimana nama-nama ini boleh tercipta sehingga menjadi popular dan unik namanya.
Disini ada beberapa asal-usul antara jenama-jenama yang terkenal di dunia ni......


MERCEDES
Ini sebenarnya nama anak perempuan pembiaya.


ADOBE
Ini datang dari nama sungai Adobe Creek yang mengalir di belakang rumah pengasas John Warnock.
APPLE KOMPUTER
Ia adalah buah-buahan kegemaran Steve Jobs pengasas. Beliau telah tiga bulan lewat memfailkan suatu nama untuk perniagaan, dan dia mengugut untuk memanggil Komputer Apple syarikat jika rakan-rakan yang lain tidak mencadangkan nama yang lebih baik sebelum 5:00 petang itu.

CISCO
Ia adalah bukan merupakan singkatan seperti kebanyakan  orang percaya.Ia adalah singkatan untuk San Francisco.
COMPAQ
Nama ini telah dibentuk dengan menggunakan COMP, komputer, dan PAQ untuk mewakili objek penting yang kecil.
Corel
Nama tersebut berasal dari nama pengasas Dr Michael Cowpland. Ia bermaksud COwpland REsearchLaboratory.
GOOGLE
Nama bermula sebagai bahan jenaka megah mengenai jumlah maklumat yang enjin carian akan dapat untuk mencari. Ia pada asalnya dinamakan sebagai 'Googol', satu perkataan untuk nombor diwakili oleh 1 yang diikuti oleh 100 sifar. Setelah pengasas yang juga pelajar siswazah Stanford Sergey Brin dan Larry Page menyampaikan projek mereka kepada pelabur, mereka menerima cek yang dibuat untuk 'Google'.
HOTMAIL
Pengasas Jack Smith mendapat idea mengakses e-mel melalui laman web dari komputer di mana-mana sahaja di dunia. Apabila Sabeer Bhatia(bukan Baddrol Bakhtiar) datang dengan pelan perniagaan untuk perkhidmatan-mel, dia cuba semua jenis nama-nama yang berakhir dalam 'mail' dan akhirnya diselesaikan untuk hotmail kerana ia termasuk huruf "html" - bahasa pengaturcaraan yang digunakan untuk menulis laman web. Ia pada mulanya disebut sebagai Hotmail dengan uppercasing terpilih.

INTEL
Bob Noyce dan Gordon Moore mahu nama 'Moore Noyce' untuk syarikat baru mereka tetapi nama itu digunakan oleh rantaian hotel.Oleh sebab itu,mereka terpaksa berpuas hati dengan singkatan INTegrated ELectronic(INTEL).Ternyata nama itu memberi tuah kepada mereka.

MICROSOFT
Dicipta oleh Bill Gates untuk mewakili syarikat yang dikhaskan untuk MICROcomputer SOFTware(MICROSOFT).Pada mulanya dinamakan sebagai Micro-soft,dan kemudiannya '-' telah dibuang menjadi Microsoft.
MOTOROLA
Pengasas Paul Galvin datang dengan nama ini apabila syarikat itu mula mengeluarkan radio kereta.Syarikat radio yang popular pada masa itu dipanggil Victrola.
ORACLE
Larry Ellison dan Oat Bob bekerja dalam projek perundingan untuk CIA (Central Intelligence Agency). Nama kod untuk projek ini dipanggil Oracle (CIA melihat ini sebagai sistem untuk memberi jawapan kepada semua soalan-soalan atau sesuatu). Projek ini telah direkabentuk untuk membantu menggunakan SQL code yang baru ditulis oleh IBM. Projek ini akhirnya telah ditamatkan tetapi Larry dan Bob membuat keputusan untuk menyelesaikan apa yang mereka mula dan membawanya kepada dunia. Mereka memelihara nama Oracle dan menciptakan enjin RDBMS. Kemudian mereka memelihara nama yang sama bagi syarikat itu.
SONY
Ia berasal dari perkataan Latin yang berbunyi 'sonus' yang bermaksud 'sound', dan 'sonny' perkataan yang digunakan oleh Orang Amerika untuk merujuk kepada anak muda yang cerah .

YAHOO!
Perkataan ini dicipta oleh Jonathan Swift dan digunakan dalam bukunya, 'Travels Gulliver'. Ia mewakili seseorang yang menjijikkan dalam penampilan dan tindakan dan hanya sekadar manusia. Yahoo! Pengasas Jerry Yang dan David Filo memilih nama itu kerana mereka menganggap diri mereka Yahoo.








P/S:Entri kali ni lebih kepada jenama2 yang berkaitan dengan IT....lain kali jenama2 lain pula ye....hehe

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...